Sütik: Honlapunkon sütiket alkalmazunk. Olvass tovább a sütikről itt. Bezár
Bezár
You have changed campaigns but your basket has not changed.
You have changed campaigns hence your basket has updated accordingly.

Mellrák és világjárvány

Hogyan küzdjünk meg egyszerre két krízishelyzettel?

A daganatos megbetegedés - mint például a mellrák - többszöri krízishelyzeteket generál a beteg életében: akár a páciens mindennapijainak a részét is képezheti a vizsgálatok, kezelések miatti distresszt - negatív stressz - vagy a kiújulástól való félelem. A páciensek a mindennapok során többféle eszközzel próbáljak ezt az állapotot enyhíteni, ezek közül fontos szerepe van a társas kapcsolatoknak, s a rendszeres orvos-beteg találkozásoknak is. Az idén kialakult pandémiás időszakban az emlődaganatos betegek - a többi daganatos beteghez hasonlóan - szinte dupla mennyiségű distresszt éltek meg, hiszen a betegségük miatt kialakult stresszt tovább fokozta a koronavírus világjárvány körüli aggodalom. Az AVON Mellünk Egészségéért Program szakértője, Kónya Ilona összegyűjtötte azokat a tanácsokat, amelyek megkönnyíthetik ebben a nehéz helyzetben a betegek mindennapjait.

Mellrák és világjárvány

A koronavírus járvány okozta helyzet miatt nem csak a duplájára nőtt az emlődaganatos betegek által megélt pszichés negatív stressz mértéke, de jelentősen beszűkültek a stresszkezelési lehetőségek is. Ritkultak az orvos-beteg személyes találkozások, ami már bizonytalanság érzést kelthet a betegben, továbbá csökkentek a baráti összejövetelek és azon aktivitások lehetőségei, amelyek a személyes jólétet növeléséhez járulnak hozzá, mint például a színház, mozi stb. S nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy a melldaganatos páciensek gyakran édesanyák, feleségek, munkavállalók a pandémiás időszakban a home office, s az online oktatásból adódóan jelentős többletteherrel szembesülhettek.

„A pandémia hatalmas kihívások elé állította a daganatos betegeket, akiknek ebben a helyzetben még inkább oda kell figyelniük magukra, valamint fontos, hogy környezetük is kiemelt figyelmet fordítson rájuk. Fontosnak tartom kihangsúlyozni, hogy az érintettek, a testi egészségük mellett foglalkozzanak a mentális egészségükkel is. Valamint nem szégyen segítséget kérni, jelezzék nyugodtan orvosuknak, családjuknak, barátaiknak, hogy mivel tudnának a segítségükre lenni. Legyen szó egy bevásárlásról vagy csupán néhány óráról a gyerkőcök nélkül, ezek mind jelentősen hozzá tud járulni a betegek fizikális, szellemi és mentális jóllétéhez”- nyilatkozta a téma kapcsán Kónya Ilona, az AVON Mellünk Egészségéért Program szakértője.

Az alábbi szakértői tanácsok megfogadásával, a melldaganatos betegek a kialakult nehéz helyzetben is sokat tehetnek a saját jóllétükért:

  • Azok, akik továbbra is otthon töltik a legtöbb idejüket, alakítsanak ki egy napi illetve egy heti rutint, hiszen a rendszeresség biztonságot ad ebben a bizonytalan időszakban.
  • Ha aktív onkológiai kezelésben vannak, csatlakozzanak sorstárs közösségekhez, terápiás csoportokhoz, ahol hatalmas erőt meríthetnek betegtársaiktól. Napjainkban rengeteg ilyen közösség online tartja a találkozóit, így egyszerűen részt lehet venni rajtuk.
  • Most sem szabad elfeledkezni a sportról, törekedni kell a rendszeres mozgásra. Azok, akik nem aktív sportolók, menjenek ki, amilyen gyakran csak tudnak a természetbe sétálni, mert a kint töltött idő, a természet harmóniája relaxáló hatást biztosít.
  • Azok, akik eddig edzőtermekbe jártak sportolni, csatlakozzanak egy online sport közösséghez, az edzőtársak garantáltan sok erőd adnak majd a mozgáshoz. A tünetmentes páciensek egészséges emberekkel való időtöltése során növekszik az önbecsülése, önbizalma, saját test elfogadásának a képessége.
  • Alakítsanak ki apró, különleges rituálékat a hétköznapokra, s ünnepnapokra egyaránt, például tartsanak elegáns vacsorákat, szép terítékkel, ha tehetik rendeljenek a kedvenc éttermükből házhoz.
  • Szakítsanak időt saját magukra, amikor befele összpontosíthatnak.
  • A megfertőződéstől való félelem kezelésére jó lehet a gondolatstop módszere: amikor elindul egy negatív gondolatspirál, például „mi lesz, ha megfertőződöttem”, felvillantunk képzeletben egy nagy stop táblát, s elkezdjük felsorolni, hogy milyen óvintézkedéseket tettünk meg ennek elkerülése, s a saját immunrendszerünk megóvása érdekében.

Azonban, ha valakinél állandósul a belső szorongás, mindenképpen jelezze szakorvosánál, hogy szakember segítségére van szüksége, hiszen a folyamatos negatív stressz hosszútávon megterhelő mind fizikális, mind emocionális szinten.

Oszd meg az ismerőseiddel

Többi cikk

{{::article.Title}}
{{::article.Title}}

{{UI.LoadingMessage}}
[View|Representative_Attach_Not_Available]